Penguatan Literasi Sebagai Bagian Gerakan Literasi Perpustakaan Masjid Pada Masjid Haramain Desa Tratak Lombok Tengah
DOI:
https://doi.org/10.71024/bhakti.2024.v1i2.156Keywords:
Literacy movement, literacy, mosque, library, reading interestAbstract
The low reading interest in Indonesia presents a significant challenge, particularly among children. The National Literacy Movement (GLN) initiated by the goverment, aims to foster a culutre of literacy across various domains, including mosques. Mosques, as centers of Islamic community activites, hold substantial potential to support literacy movements through their libraries. This community engagement program was conducted at the Haramain Mosque Library in Tratak Village, Central Lombok, which demonstrates considerable potential to become a hub for childrens literacy. Initial observations revealed limited book collections and a lack of literacy activites in the library. The program aimed to establish structured literacy development by providing engaging reading materials, organizing the library environment, involving literacy ambassadors, and implementing a 15-minute reading program before Qur’anic lessons. The program outcomes showed an increase in children’s reading interest, despite challeenges such as prioritizing Qur’anic lessons. The program outcomes showed ann increase in children’s reading interest, despite challenges such as prioritizing Qur’anic learning time. This initiative had a positive impact on fostering reading habits and enhancing the mosque’s role as a community literacy center. The sustainability of the literacy program requires improvement htrough reading materials, optimizing technology, and fostering collaboration with relevant stakeholders.
Downloads
References
Ali, N. B. V. (2018). Evaluasi Implementasi Gerakan Literasi Sekolah. Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan.
Antoro, B. (2017). Gerakan Literasi Sekolah dari Pucuk hingga Akar: Sebuah Refleksi. Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan.
Ariyanto, F. L. T., Latif, A., & Ramadhani, F. (2021). Implementasi Literasi dan Numerasi di Jenjang Pendidikan Anak Usia Dini. CV Bayfa Cendekia Indonesia.
Ariyanto, R., Prayoga, A., Amin, A., Umami, E. P., & Andini. (2023). Urgensi Perpustakaan Masjid dalam Mencerdaskan Umat Islam. Jurnal Review Pendidikan dan Pengajaran. Jurnal Review Pendidikan Dan Pengajaran, 6(3), 1156–1165.
Azura, Y., & Sustini, E. (2022). Kegiatan Habituasi Literasi dalam Upaya Meningkatkan Budi Pekerti Peserta Didik di SMPN 5 Lemahsugih Satap. Jurnal Jendela Pendidikan, 2(4), 546–552.
Hadiansyah, F., Djumala, R., Gani, S., Hikmat, A. A., Nento, M. N., Hanifah, N., Miftahussururi, & Akbari, Q. S. (2017). Materi Pendukung Literasi Budaya dan Kewargaan. Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan.
Maslamah, & Anawarudin. (2023). Gerakan Literasi Berbasis Digital Library di Komunitas Masjid. JMM: Jurnal Masyarakat Mandiri, 7(2), 1755–1764.
Munawir, A., Iskandar, I., & Ardyawin, I. (2021). Optimalisasi Pelayanan di UPT Perpustakaan Universitas Muhammadyah Mataram. JPILS: Journal of Progressive Innovation Library Service, 1(2), 30–43.
Munthe, I. R., Sari, N. F., Rambe, B. H., Ritonga, I. A., Aritonang, Y. B., & Fauziah, R. (2024). Peningkatan Literasi Membaca melalui Kolaborasi Guru, Orang Tua, dan Siswa di SD TPI Janji Rantauprapat. Jurnal Pengabdian Masyarakat: Pemberdayaan, Inovasi, Dan Perubahan, 4(6), 5–14.
Nurfadillah, S., Winoto, Y., & Rodiah, S. (2023). Peran Duta Baca dalam Meningkatkan Literasi Minat Baca pada Generasi Z di Jawa Barat. Nautical: Jurnal Ilmiah Multidisiplin, 2(1), 57–67.
Paramitha, A. (2020). Komunikasi Efektif Komunitas Rumah Baca dalam Meningkatkan Minat Baca pada Anak-anak di Dusun Kanoman. COMMIFAST, 1(1), 1–5.
Prasrihamni, M., Zulela, & Edwita. (2022). Optimalisasi Penerapan Kegiatan Literasi dalam Meningkatkan Minat Baca Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Cakrawala Pendas, 8(1), 128–134.
Putri, Z. K., Maura, I. D., Ajjruraffi, M. H., Sauqi, Amelia, F., & Wismanto. (2023). Perpustakaan Masjid sebagai Sarana Kegiatan Membaca serta Membangun Kesadaran bagi Para Jama’ah. Jurnal Review Pendidikan Dan Pengajaran, 6(3), 1068–1078.
Rohim, D. C., & Rahmawati, S. (2020). Peran Literasi dalam Meningkatkan Minat Baca Siswa di Sekolah Dasar. Jurnal Review Pendidikan Dasar: Jurnal Kajian Pendidikan Dan Hasil Penelitian, 6(3).
Sari, F. P. (2023). Peran Rumah Belajar “Literasi Cahaya Permata” dalam Peningkatan Minat Baca Anak di Desa Sukabaru Ketapang. ECOLOGY: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 1(1), 36–41.
Saryono, D., Ibrahim, G. A., Muliastuti, L., Akbari, Q. S., Hanifah, N., Miftahussururi, Nento, M. N., & Efgeni. (2017). Materi Pendukung Literasi Baca Tulis. Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan.
Susilawati, E., Abdurakhman, O., & Maryani, N. (2021). Manajemen Perpustakaan sebagai Pusat Sumber Belajar di Madrasah Aliyah. Jurnal Tadbir Muwahhid, 5(2), 219–243.
Tambusay, M. D., & Harefa, WN. N. R. (2023, September 7). MANCA untuk Literasi yang Menyenangkan. Balai Bahasa Sumut Kemdikbud. https://balaibahasasumut.kemdikbud.go.id/2023/09/07/manca-untuk-literasi-yang-menyenangkan/
Wahid, L. A., Pujiarohman, & Setiawati, E. (2024). Peningkatan Kualitas Sumber Daya Manusia melalui Program Penguatan Literasi Baca Al-Qur’an Anak di Desa Penimbung Lombok Barat. Jurnal Pengabdian Masyarakat: Al Hayat, 2(1), 26–37.
Yusran, I. A. R. (2024, February). Rendahnya Minat Literasi di Indonesia. Kalla Institute. https://kallainstitute.ac.id/rendahnya-minat-literasi-di-indonesia/
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Silka Yuanti Draditaswari, Hairul Hidayah, Baiq Rofina Arvy, Anjar Aprillia Kristanti, Liska Novianti Paramitaswari (Author)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.